Alla inlägg den 11 september 2013

Av Elina - 11 september 2013 13:39

Hej!

Gällande att nå sina resultat i uppgifter man tar för sig så är en bra inspirationskälla en god hjälp.

Alla är och fungerar olika, och använder även olika delar av sin hjärna för att nå sina mål & klara alla hinder på vägen dit.

Endel använder sin visuella förmåga, letar fram bilder, filmer osv. Andra lär sig & blir mer motiverade av att läsa på något. En text som beskriver något åtråvärt att ha i sin ägo eller kunna utföra som till exempel.

Andra måste få testa för att bli motiverade. prova, prova, prova, öva, öva, öva, hitta nya sätt, nya tekniker, och på det viset nya mål.


Jag är någon blandning av alla ovan men jag blir mest motiverad av visuella ting samt musik & att få testa själv.


Vid strävan efter att nå sina mål så hjälper det att ha ett mål. Det hjälper även att ha några realistiska delmål på vägen.

Om vi går tillbaka till skolan så kan du alltid använda S.M.A.R.T modellen. dvs att ett Mål bör vara

  • Specific - Specifikt
  • Measurable - Mätbart
  • Accurate eller Approved - Accepterat
  • Realistic - Realistiskt
  • Timebound. - Tidssatt

Viktigt är här att vara medveten om statusen på sin intrapersonella intelligens, dvs. att vara medveten om din egen kropp på ett korrekt sätt, din sinnesstämning etc.

-Vad är realistiskt för dig?

En annan viktig punkt är att känna till ditt syfte. Varför vill du det här?


-Ett syfte beskriver varför man utför en viss handling, vad som är motivet för handlingen, varför man behöver lösa ett problem, vad som är nyttan med en viss lösning. Ett syfte beskrivs ofta som något övergripande, en inriktning på ett projekt och är inte alltid mätbart

- Wikipedia


Oavsett mål, oavsett om det gäller något fysiskt eller psykiskt så hjälper inspirationen.


-Vad sa ni? Ah! Tack som undrar! -Jo, Min inspiration just nu gällande träning kommer häääär :-)


 

   

   


Den videon innefattar till stor del vad mina nästa mål är gällande det fysiska.

Den innehåller några övningar som jag redan kan, några tricks som jag ser mig själv klara inom en ganska snar framtid *om jag får bli frille typ...igår!*, samt några övningar som kommer att ta längre tid för mig att lära in men ingenting som jag ser som orealistiskt, utan som jag bara kommer att klara på längre sikt. Så återigen tillbaka till - S.M.A.R.T

Sen är inte mitt mål att kunna alla dessa specifika 24 övningar men jag har ngåra stycken som innefattas.


Ibland kommer inte inspirationen att falla ner i knät på dig utan du måste leta lite. Sök runt på Youtube, wikipedia, skriv in otippade sökord på Google, Instagram, gå till ett fik och sätt dig med en kaffe och titta på människor, insup miljön runt om dig, lyssna till ljuden, dofterna osv. Läs en bok, disskutera öppet.

Min inspiration gällande träning kommer faktiskt ofta då jag är sjuk. Som nu. Det är då jag kommer på en massa roliga saker som jag vill lära mig, nya mål kryper fram etc.

Tankarna går - åååååh, tänk vad jag skulle kunna göra om jag var frisk just nu!!!

Här går dock min intrapersonella intelligens in *till viss del* och säger till mig att jag inte borde p.g.a dagsform & då jag har ont i bröstet.


När inspirationen tryter så är dessa moments viktiga att komma ihåg. Så skriv ner dom. Filma in ett inspirationstal till dig själv att ha vid svaga stunder. Säg dina mål högt, berätta för dig själv. upprepa.


Andra bra inspirationskällor är ibland det förflutna.

Titta på gamla bilder, resor från ditt förflutna. Både fysiskt och psykiskt.

Viktigt är att dessutom se dig själv i framtiden. Var vill du vara, vad vill du kunna, hur vill du må, etc.


All for now.

Vad är ditt nästa mål?? Våga drömma!!! men sätt några realistiska delmål också   


Ses ikväll på Teggan så når vi några delmål tillsammans!


Ciao!


Follow me och min resa till mina mål - Instagram @Eliness



#inspiration #träning #fitness #smart #elinessfitness #mål #syfte #intelligens #inlärning #intrapersonell #kognitiv  #betingning #visuell #gymnastik #poledance #dansare #sverige #sthlm

Ovido - Quiz & Flashcards