Direktlänk till inlägg 10 november 2012

Bikram Yoga, Day 1

Av Elina - 10 november 2012 14:50

...Kvinnan jag pratade med igår sade till mig att vara i goood tid imorse för att hinna signa upp mig och hinna göra allt som behövs fixas med inför första gången plus att få en plats självklart. Så jag va där 50 minuter innan klassen började.

Då kan det ju faktiskt vara bra att dom har öppet med... men men. Satte mig utanför i 20 minuter och andades frisk luft. Jag som annars är otroligt dålig på att vara i god tid tyckte faktiskt att det va rätt skönt att bara sitta still en stund. händer ju inte så ofta..  


Studion jag kör min Tio-dagars-grej på ligger på Söder, precis mellan Skanstull och Medis. De har även en anlägging i City som jag hade tänkt att prova på under veckan.


Så vad är Bikram Yoga?.. Ja, på Wikipedia säger dom såhär:


Bikram Yoga is a system of yoga that Bikram Choudhury synthesized from traditional hatha yoga techniques and popularized beginning in the early 1970s. Bikram Yoga sessions run for exactly 90 minutes and consist of a set series of 26 postures and 2 breathing exercises. Bikram Yoga is ideally practiced in a room heated to 105°F (≈ 40.6°C) with a humidity of 40%, and is the most popular form of hot yoga (a series of yoga poses done in a heated room).

 

Det är en rätt bra beskriving tycker jag!

 

Första gången du tränar Bikram Yoga så är det vanligt att du känner av illamående, yrsel, huvudvärk, pirr i kroppen och lite andra biverkningar under klassens gång. Men så länge du dricker hela tiden och tänker på att andas, OCH främst av allt - Känner av dina egna begränsningar! så är det ingen fara. Det är otroligt vanligt och högst tillåtet att när som helst under klassen sätta sig, eller lägga sig ner och bara andas ett tag om det blir för överväldigande och obekvämt. Det du ska försöka att klara av är att vara kvar i salen under alla 90 minuter. Det är det första steget för nybörjare.

 

För mig gick det fint, även fast jag def kände att det var ett tag sen sist. Blev lite yr och illamående under första halvan a sittande serien, (dvs. efter ungefär 45 min) men fullföljde alla övningar och kunde hålla känslorna i schack.

En bra första klass helt enkelt!

Tänkte ge mig på att köra imorgonbitti innan jobbet igen. Men får se hur kroppen svarar till dagens träning. Jag är ju ändå inte fullt på topp..  


Imorrn kommer mer om mina tankar kring varför just Bikram Yoga...


Puss Hej!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 5 oktober 2013 09:35

Hej! Det blev ett extra inhopp i Rummet inatt. Sjukt roligt att träffa alla oldies igen!:-) MRL & GRIT Plyo väntar dock nu så hoppas jag hinner klunka en kaffe innan.. Haha Ses vi??:-D ...

Av Elina - 2 oktober 2013 00:13

Olika jobb har olika outfits...   Jag har olika för olika jobb... men -   Dagens är en Workoutfit... hihihihi   Workout - outfit - Work-out-fit !           Tack mina fina deltagare för idag! U rock! Ser fram emot en höst full m...

Av Elina - 1 oktober 2013 11:43


Hej! Dagens tips! Vet inte om det bara gäller i Sthlm eller om det även fungerar i andra städer men check it out!   Registrera ditt SL-kort! Om jag hade gjort det så hade jag bara kunnat spärra det när dumtjyven tog det och sedan fått ett nytt....

Av Elina - 1 oktober 2013 01:40


Hej! Ska precis sova.. Hemkommen från tre back2back klasser (Bodycombat, sh'bam & core) på Odenplan tackade jag för mig, drog till en kompis, kikade på en ganska ny film med Brad Pitt i äkta Tarrantinoanda men tyvärr på ett sämre sätt.. Många grymma...

Av Elina - 29 september 2013 20:16

Hej!   Jag har en mobil igen! Har hittat min gamla spruckna 3gs men med ett nytt SIM-kort som jag fick tag på av mkt om och men så funkar den alldeles utmärkt förutom att den är störande seg.   Jag har dock inga nummer kvar så om du vill at...

Ovido - Quiz & Flashcards