Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Bikram Yoga day 4

Av Elina - 13 november 2012 18:04

Vad gör jag?? ligger hemma med tokiga magkramper... kul på min bikram vecka? nope!


faaan, ska se om det blir bättre. Det går en klass klockan åtta som jag täntke ta å det är ju 1 1/2 h kvar så jag hoppas att det går över tills dess. FAN! ajajaj  

Det va tänkt att jag skulle ta EN ledig dag fr bikram..! inte tvåååå. *tycker synd om mig själv*


anywho så tänkte jag skriva 3 watch outs om Bikram Yoga *enligt mig*


  • Gör INGENTING som gör ont, eller känns fel. Ni vet - inte bara ojojkänslan, utan AJAJ -känslan.
  • Lyssna till ER kropp och ER dagskänsla. B.Y utövas i ett så pass varmt rum att det är viktigt att inte pressa Er för mycket till hänsyn för både hjärna, hjärta och muskler.
  • Alla olika 26 positioner passar inte alltid alla kroppar så för en dialog före, under eller efter klassen med instruktören om det gör ont eller inte känns bra. Om du har en trött dag, eller om du har funderingar.

Alla dessa "watch-outs" är lätta att undvika om du har en bra instruktör. En instruktör som inte, ursäkta uttrycket men som "bara" har gått en Bikram-utb. utan en som har erfarenhet om mer anatomi, skador, träningssätt osv.

En som inte är insöad på EN stil utan förstår olika kroppar och kan ge bra alternativ till olika övningar vid bekymmer och hinder.

Därför tycker jag att det är viktigt att prova olika instruktörer för att hitta DIN typ.

En bikramklass är alltid likadan, men olika instruktörer säger olika saker och har olika aproach till klasser.

Endast DU själv kan figurera ut genom att prova på olika vilka som passar dig bäst.

Min stil brukar kallas för "hitler" typen. Det finns alltid en sådan instruktör på varje anlägging. Det gäller bara att hitta den.   Med "hitler-typen" menar jag den som pushar hårt och kör på. MEN som också kan skämta till det lite ibland, dom brukar även oftast vara lite ironiska och sarkastiska på ett lätt sätt. Ja, personlighetstypen går lätt och snabbt att känna till. Jag har fortfarande inte hittat den personen på anläggningen jag är på nu men jag tänker då fortsätta leta! om inte idag så imorgon.


Gällande mina egna klasser så är nog jag lite åt det hållet. Jag pushar på ganska hårt, men skämtar rätt mkt med... och säger en hel del grodor... haha... oooj vad det har kommit ur konstiga grodor..(!)  


...faaaaaaaanaaaaaaatiskt va ont det gör i magen:/


...Och ni.. Jag menar självklart inte att Bikram-utbildingen är lätt. Nej, tvärtom, jag har hört att den är tuff som satan!! Jag syftar endast på att det är bra med någon som har andra träningserfarenheter och fler utbildningar än EN i bagaget. The more the merrier liksom ;)


Puss hej

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 5 oktober 2013 09:35

Hej! Det blev ett extra inhopp i Rummet inatt. Sjukt roligt att träffa alla oldies igen!:-) MRL & GRIT Plyo väntar dock nu så hoppas jag hinner klunka en kaffe innan.. Haha Ses vi??:-D ...

Av Elina - 2 oktober 2013 00:13

Olika jobb har olika outfits...   Jag har olika för olika jobb... men -   Dagens är en Workoutfit... hihihihi   Workout - outfit - Work-out-fit !           Tack mina fina deltagare för idag! U rock! Ser fram emot en höst full m...

Av Elina - 1 oktober 2013 11:43


Hej! Dagens tips! Vet inte om det bara gäller i Sthlm eller om det även fungerar i andra städer men check it out!   Registrera ditt SL-kort! Om jag hade gjort det så hade jag bara kunnat spärra det när dumtjyven tog det och sedan fått ett nytt....

Av Elina - 1 oktober 2013 01:40


Hej! Ska precis sova.. Hemkommen från tre back2back klasser (Bodycombat, sh'bam & core) på Odenplan tackade jag för mig, drog till en kompis, kikade på en ganska ny film med Brad Pitt i äkta Tarrantinoanda men tyvärr på ett sämre sätt.. Många grymma...

Av Elina - 29 september 2013 20:16

Hej!   Jag har en mobil igen! Har hittat min gamla spruckna 3gs men med ett nytt SIM-kort som jag fick tag på av mkt om och men så funkar den alldeles utmärkt förutom att den är störande seg.   Jag har dock inga nummer kvar så om du vill at...

Ovido - Quiz & Flashcards