Alla inlägg den 15 april 2013

Av Elina - 15 april 2013 12:44

Hej!
Dagen igår var Underbar med ett stort fett U.
Jag vaknade från en ganska tidig utekväll på lördagen.. Försökte sova sova sova och höll mig faktiskt i sängen, under täcket till typ.. 11.00 Flyttade till soffan, tog med datorn och frulle och höll mig sysselsatt.
Kikade dock ut och såg det fantastiska väder som bara väntade på min närvaro.
2 h senare satt jag vid Kungsträdgården med en dubbel espresso & underbaraste Therese som var på besök från Borås. Värmen slog oss så pass att vi tog av oss jackorna och bara njöt.

... Hon steg senare på flygbussen och jag mötte upp Sara, köpte en sallad och satte oss vid vattnet vid Gamla Stan. Dagen fortsatte på topp och vi slutade på Gamla stans Espressohouse där en stackare jobbade alldeles själv med fullkomligt kaos. Papperskorgarna var överfulla, diskmaskinen var tydligen sönder, det stod skräp & disk på de flesta borden. Kön slingrade sig men trots allt detta så stod hon där och log, fortsatte med en beställning i taget & gjorde liksom sitt bästa.

-När får ni ny diskmaskin då?
-I Maj men då är ändå inte jag kvar ...

Jag och Sara gjorde en insats och bytte ut sopsäckarna, rensade och torkade av borden, tog bort allt skräp och tog undan all disk. Det tog väl max 5 minuter. Tjejen i kassan förstod nog inte riktigt vad som hände då jag antar att det kanske inte är det vanligaste att gäster kommer in och gör men hon tackade tusen gånger och såg ganska tacksam ut. Kan tänka mig att det tillochmed kändes lite obekvämt då hon kanske inte visste hur hon skulle bete sig men tänk vad lätt det är att göra en god gärning. Hjälpa någon. Vara snäll. Både jag och Sara kände oss snälla & nöjda så gärningen var alltså även lite egoistisk för att förbättra vårat eget välmående. Så vem förlorar på att vara hjälpsam och vänlig i vardagen?? Jo, - INGEN!

Och vet ni va.. På kvällen sen när jag småsprang till tunnelbanan körde en taxi upp bredvid mig och frågade om jag ville åka med. Han skulle ändå den vägen. -Gud skulle nog bli glad sa han och log. Så han skjutsade bort mig till tunnelbanan.
Karma?
Jag vill tro det. Oavsett så förlorar ju ingen på att vara vänlig och snäll. Hjälpa andra när man får chansen.
Så hitta just din ensamma barista och gör en insats. Om det så må vara att byta en sopsäck eller bara ge ett extra leende.

Puss hej!

Ovido - Quiz & Flashcards